Communicatie

De uitgangspunten die essentieel zijn bij professionele communicatie.

De training

De kern van communicatie is het overdragen van informatie. Of je nu zelf een boodschap overbrengt of juist ontvangt, je communiceert elke dag. Tijdens de training Communicatie nemen wij je mee in de uitgangspunten die essentieel zijn bij professionele communicatie. Je onderzoekt je eigen communicatieve gedrag en leert dat van  anderen te herkennen en te duiden. Verder leer je hoe je in specifieke situaties zo effectief mogelijk communiceert.

Wat heb je geleerd na het volgen van de training?

  • Je bent je bewust van je verbale communicatie. Je begrijpt het inhouds- en betrekkingsniveau van communicatie en het belang ervan.
  • Je bent je bewust van je  non-verbale  Je  kent het belang ervan en bent in staat om de basisbeginselen toe te passen.
  • Je kunt je non-verbale communicatie effectief inzetten. Omdat je die communicatie ook bij anderen herkent, kun je met je eigen manier van communiceren hun gedrag beïnvloeden.
  • Je kent je luistervaardigheden en kunt nóg beter de luistervorm bij de communicatie aanpassen.
  • Je vergroot je vermogen om open vragen te stellen en dit in de praktijk te brengen.
  • Je durft in een gesprek een stilte te laten vallen.
  • Je kent de Roos van Leary. De theorie van dit schema kun je feilloos toepassen in de praktijk om daarmee de communicatie te beïnvloeden.
  • Je bent bekend met de definitie van metacommunicatie en kunt een gesprek op metaniveau voeren.
  • Je weet wat feedback inhoudt en hoe je daarmee omgaat.
  • Je herkent hoe je zelf omgaat met feedback en kunt daarop inspelen tijdens een gesprek.
  • Je snapt de dynamiek tussen boodschapper en ontvanger en welke elementen daar een belangrijke rol bij spelen.
  • Je bent in staat om feedback te ontvangen, deze te duiden en een plek te geven in je professionele ontwikkeling.

Meer informatie over deze training